X
GO
nl-BEfr-FR
Loofdoding

Loofdoding

woensdag 7 september 2016

Het volledige aanbod van handelsmiddelen en productnamen maakt het gamma loofdodingsmiddelen zeer groot, maar eigenlijk zijn er maar 3 actieve stoffen aan de orde, die simpel te herleiden zijn tot de middelen Reglone, Spotlight Plus en Kabuki. 

Reglone heeft de snelste werking, bestrijdt ook onkruiden, maar moet voorzichtig ingezet worden bij droogte. De knollen vragen dan zo sterk om water dat met hun zuigkracht eventueel ook diquat zou kunnen worden opgenomen. In het geval van een volle dosis Reglone zou dit kunnen leiden tot naveleindrot. In het verleden zijn nog maar weinig gevallen van naveleindrot gezien in sterk afrijpende gewassen. Toch wordt in droge omstandigheden aangeraden de dosis te beperken tot maximaal 1,5 liter/ha per keer.

Voor een veiligere toepassing en een betere stengelafdoding kan 1 liter Spotlight Plus of 0,8 liter Kabuki + 2 l olie ingezet worden. Door toevoeging van 1 à 1,5 liter Reglone aan één van beide, zal het loofdodingseffect (bladafdoding) duidelijk versneld worden.

De keuze van het product wordt dus bepaald door verschillende aspecten:
  • Bodemomstandigheden: vermijd Reglone aan volle dosis bij zeer droge grond
  • Bij sterke aanwezigheid van onkruid gaat de voorkeur uit naar Reglone, dat een groot aantal onkruiden afdoodt
  • Weersomstandigheden: na toepassing van Spotlight Plus of Kabuki is minstens 4u licht nodig voor een voldoende werking. Spuit dus niet ’s avonds
  • Gewas: in het geval van een nog vol, groen gewas is het aan te bevelen niet direct te spuiten met Spotlight Plus of Kabuki, maar het gewas eerst te behandelen met een Reglone (bladvernietiging) om daarna af te werken met één van de twee eerstgenoemde producten (voor stengelafdoding).

Om tot volledige velvastheid te komen, wacht men best tot 3 weken na loofdoding. Deze termijn kan korter zijn in functie van de natuurlijke afrijping of cultivar. Pas als de stengels volledig dood zijn, is de velvastheid optimaal.


Print

Comments are only visible to subscribers.